Mobilne Strefy Ciszy dla Przedszkolaków i Uczniów
Mobilne Strefy Ciszy dla Przedszkolaków i Uczniów
Uczniowie
Polska
Kokony wyciszające
Cel:
2 395zł z 20 000zł zebranych
... PROJEKT
Hałas to codzienność w polskich szkołach i przedszkolach. W placówkach edukacyjnych poziom natężenia dźwięków często osiąga nawet 86 decybeli – podobnie jak przy pracującej kosiarce! Choć dla wielu dzieci jest to jedynie uciążliwość, dla dzieci wrażliwych, a zwłaszcza dla tych w spektrum autyzmu czy z ADHD, hałas staje się nie do zniesienia. Codzienne dźwięki wzmacniają uczucie stresu, nadmiernej stymulacji i zagubienia. Projekt „Mobilne Strefy Ciszy” odpowiada na ten problem, tworząc bezpieczne przestrzenie, w których dzieci mogą znaleźć ukojenie od zbyt intensywnych bodźców. Filcowe kokony, inspirowane formą dyni i fasoli, zapewnią możliwość schronienia się od hałasu i odzyskania równowagi.
Naszym celem jest wsparcie dziesięciu placówek edukacyjnych, w których uczą się dzieci ze specjalnymi potrzebami, poprzez stworzenie w nich dedykowanych „stref wyciszenia”. Dzięki mobilnym kokonom, dzieci będą mogły przerwać zbyt intensywne doświadczenia dźwiękowe i napięcia sensoryczne. Projekt stawia sobie za zadanie wzmocnienie zdrowia psychicznego i samoregulacji dzieci, dla których codzienność może być zbyt wymagająca. Planowane jest przekazanie kokonów jeszcze przed świętami, aby już w grudniu dzieci mogły korzystać z nowej przestrzeni spokoju. Wyjątkowe, świąteczne spotkanie z dziećmi i ich rodzinami stanie się także okazją do integracji i celebrowania ich zdrowia psychicznego.
Kokony wyciszające – odpowiedź na problem hałasu
Pomysł na mobilne strefy ciszy opracowała pani Wioletta Matusiak, nauczycielka z Cieszyna, która zauważyła, że nadmiar hałasu znacznie obniża komfort nauki jej uczniów. Dzieci, zwłaszcza te wysoko wrażliwe, szybko się dekoncentrują, a w otoczeniu pełnym bodźców odczuwają stres i niepokój. Opracowane przez panią Wiolettę kokony z grubego filcu pozwalają dzieciom odgrodzić się od hałasu i odpocząć, co sprzyja odzyskaniu równowagi i koncentracji. Takie przestrzenie wyciszające pomagają również dzieciom w spektrum autyzmu, dla których nadmiar dźwięków i świateł jest szczególnie trudny. Dzięki właściwościom filcu, który skutecznie pochłania dźwięk, kokony tworzą idealne schronienie, gdzie dzieci mogą odpocząć lub skupić się na nauce.
Korzyści dla dzieci
Każde dziecko zasługuje na poczucie komfortu i możliwość skupienia się w przyjaznym otoczeniu. Mobilne strefy ciszy nie tylko umożliwiają dzieciom schronienie się przed nadmiarem bodźców, ale również wspierają ich samodzielność i pewność siebie. Dzięki takim przestrzeniom:
- Umożliwiamy dzieciom samoregulację – dzieci uczą się, że mogą radzić sobie z trudnymi sytuacjami i stresującymi dźwiękami w zdrowy sposób.
- Redukujemy poziom stresu i pobudzenia – spokojna, bezpieczna przestrzeń pozwala dzieciom na chwilę wytchnienia i poprawia ich funkcjonowanie zarówno emocjonalne, jak i poznawcze.
- Wzmacniamy procesy nauki i koncentracji – dzieci, które mogą zregenerować się w komfortowych warunkach, lepiej radzą sobie z codziennymi obowiązkami szkolnymi i przedszkolnymi.
Jak możesz pomóc i dołączyć do projektu?
Zapraszamy firmy i instytucje do wsparcia „Mobilnych Stref Ciszy” i stworzenia wyjątkowego miejsca wytchnienia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami. Każda firma może zostać Sponsorem pakietu o wartości 2 tys. zł, co umożliwi przekazanie trzech filcowych kokonów dla wybranej przez siebie placówki. Dla naszych Sponsorów przewidzieliśmy dodatkowe formy wdzięczności i promocji za ich zaangażowanie:
- Widoczność marki: każdy kokon zostanie oznaczony logotypem Sponsora projektu, co będzie przypominać o wsparciu udzielonym dzieciom w potrzebie.
- Relacja z wydarzenia: podsumowanie projektu, obejmujące zdjęcia i wideo, zostanie udostępnione na stronach internetowych oraz w mediach społecznościowych Sponsora, Fundacji Fabryka Dobrych Projektów oraz obdarowanej placówki. Oznaczenia i podziękowania dla Sponsorów zyskają szeroką widoczność.
- Wolontariat i uczestnictwo: przekazanie darów oraz organizacja wydarzenia odbędą się przy udziale wolontariuszy z firmy sponsorującej oraz Fundacji Fabryka Dobrych Projektów (dotyczy placówek z Warszawy), dzięki czemu Sponsorzy mogą osobiście zaangażować się w realizację projektu. Dodatkowo, koszulki z logotypami fundacji i firm uczestniczących w wydarzeniu stanowić będą dodatkowy element promocji marki.
Dołącz do projektu i pomóż stworzyć przestrzeń bez bodźców dla dzieci, które najbardziej tego potrzebują!
Beneficjenci projektu
1. Terapeutyczny Punkt Przedszkolny „Mówi się”, Warszawa, ul. Giełdowa 4
Przedszkole prowadzone przez Fundację „Mówi się” (KRS 0000699417) specjalizuje się w terapii dzieci z zaburzeniami komunikacji, deficytami sensorycznymi i trudnościami społecznymi. Placówka oferuje różnorodne terapie: neurologopedyczne, logopedyczne, integracji sensorycznej (SI), treningi umiejętności społecznych (TUS), diagnozy i treningi słuchowe oraz wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWRD). Z pomocy korzysta 25 podopiecznych, w tym dzieci z autyzmem, zespołem Downa, afazją i wadami genetycznymi. Placówka wspiera również dzieci uczęszczające na zajęcia wyrównawcze. Strefa ciszy pozwoli przedszkolakom na złagodzenie trudnych emocji i napięcia związanego z nadmiarem bodźców wzrokowych i dźwiękowych. Będzie także wsparciem dla dzieci, które potrzebują dodatkowej stymulacji dotykowej.
2. Fundacja Rozwoju Edukacji Empatycznej FREE, Opole, ul. Krapkowicka 10
Fundacja FREE (KRS 0000771876) to miejsce edukacji i rozwoju, gdzie spotykają się dzieci pełnosprawne, wyjątkowo uzdolnione oraz te z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pracują tu nauczyciele, terapeuci i rodzice, realizując ideę edukacji włączającej i społecznej rehabilitacji. W FREE każdego dnia dzieci uczą się od siebie nawzajem, rozwijają i bawią, budując relacje oparte na uważności, otwartości i wzajemnym szacunku. Misją Fundacji jest szerzenie neuroróżnorodności i pielęgnowanie różnic między dziećmi jako wartości, która wzbogaca ich rozwój i kształtuje kreatywne, otwarte społeczeństwo. Mobilna strefa ciszy w Fundacji FREE pozwoli dzieciom wyciszyć się i przepracować emocje, które pojawiają się podczas zajęć. Taka przestrzeń wspiera naukę regulacji emocji i rozwijanie empatii, co jest zgodne z misją Fundacji. Krótki pobyt w ciszy pomoże dzieciom odzyskać energię i poprawi ich skupienie, umożliwiając łatwiejszy powrót do zajęć.
3. Zespół Szkolno-Przedszkolny w Murzasichlu, ul. Sądelska 31
Placówka w sercu Podhala to przestrzeń dla 20 dzieci w wieku przedszkolnym (5-6 lat), gdzie mogą bezpiecznie rozwijać swoje talenty i zainteresowania. Edukacja i indywidualne podejście do każdego ucznia są tu priorytetem. Placówka oferuje wsparcie dzieciom z różnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z ADHD i zespołem Aspergera.
W tutejszej szkole dzieci mają szansę na wszechstronny rozwój, uczestnicząc w zajęciach dodatkowych i angażując się w ciekawe projekty. Każdy dzień to nowe możliwości, przyjazna atmosfera i wsparcie wykwalifikowanej kadry.
Mobilna strefa ciszy stworzy przestrzeń, w której dzieci będą mogły wyciszyć emocje i odzyskać równowagę. Taki kącik spokoju pomoże im lepiej radzić sobie z emocjami i codziennymi wyzwaniami.
Sponsor
4. Szkoła Podstawowa Integracyjna nr 339 im. Raoula Wallenberga, Warszawa, ul. św. Bonifacego 10
Szkoła podstawowa o profilu integracyjnym z oddziałem zerówki i klasami specjalnymi dla dzieci z autyzmem. Uczęszcza do niej 445 uczniów w wieku od 6 do 14 lat, a każda klasa integracyjna obejmuje minimum 5 dzieci z orzeczeniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Dodatkowo szkoła prowadzi specjalną klasę wyłącznie dla dzieci autystycznych. Kokon wyciszający da uczniom możliwość chwilowego odpoczynku od nadmiaru bodźców i pomoże w ćwiczeniu samoregulacji.
5. Szkoła Podstawowa nr 4, Pyskowice, ul. Wojska Polskiego 23
Szkoła od 13 lat tworzy przyjazną przestrzeń dla dzieci z niepełnosprawnościami, szczególnie dla tych rozwijających się w spektrum autyzmu. Placówka zatrudnia nauczycieli wspierających i współpracuje z rodzicami, dbając o wysokie standardy pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Dzięki życzliwej atmosferze i profesjonalnemu wsparciu specjalistów, szkoła cieszy się dobrą opinią w środowisku, zapewniając codzienne współistnienie dzieciom neurotypowym i tym o specjalnych potrzebach.
Szkoła mieści się w 70-letnim budynku, gdzie brakuje miejsca na stałe strefy wyciszenia. Mobilny kokon wyciszający sprawdziłby się idealnie, „wędrując” wraz z uczniami pomiędzy salami. Strefa ciszy pozwoliłaby uczniom ze spektrum autyzmu i nadwrażliwością sensoryczną odpocząć od nadmiaru bodźców i zapewnić im wsparcie w chwilach przeciążenia.
6. Przedszkole Specjalne nr 11, Lublin, ul. Młodej Polski 30
Jedno z najstarszych przedszkoli publicznych dla dzieci z niepełnosprawnościami w Lublinie, zajmujące się terapią dzieci w wieku 3-8 lat z różnymi rodzajami i stopniami niepełnosprawności, w tym z ASD, niepełnosprawnością sprzężoną, genetycznymi zespołami i niedosłuchem. Obecnie do przedszkola uczęszcza około 70 dzieci.
Mobilna strefa ciszy pomoże ograniczyć nadmiar bodźców dźwiękowych, wzrokowych i dotykowych, co pozwoli dzieciom wyciszyć się emocjonalnie i ruchowo, a także stworzyć własną, bezpieczną przestrzeń do regeneracji.
7. Zespół Szkolno-Rewalidacyjny Szkoła Życia, Rybnik, ul. Orzepowicka 15a
Specjalistyczna placówka edukacyjna, w skład której wchodzą przedszkole, szkoła podstawowa i ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy. Uczęszcza tu 123 podopiecznych w wieku od 3 do 25 lat, głównie osoby z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim. Misją placówki jest wszechstronne przygotowanie uczniów do dorosłego życia – rozwijanie umiejętności samoobsługowych, społecznych i przygotowanie do uczestnictwa w życiu społecznym.
Mobilna strefa ciszy pozwoli uczniom wyciszyć się od nadmiaru bodźców, łagodząc wzmożone napięcie emocjonalne i umożliwiając bezpieczne rozładowanie emocji. Dzięki niej uczniowie zyskają większy komfort i lepsze warunki do nauki oraz uczestnictwa w terapii, co pozytywnie wpłynie na ich funkcjonowanie społeczne i przygotowanie do życia dorosłego.
8. Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki, Dąbie, ul. Pocztowa 39
Wiejska szkoła podstawowa z oddziałami przedszkolnymi, w której uczą się dzieci w wieku od 3 do 14 lat (łącznie 268 uczniów). Placówka stosuje alternatywne metody nauczania, w tym techniki Freineta, i prowadzi naukę bez ocen. W zróżnicowanych grupach znajdują się dzieci z autyzmem, ADHD, zespołem Aspergera, afazją, zaburzeniami komunikacji oraz z wadami słuchu i wzroku.
Mobilna strefa ciszy stworzy dzieciom możliwość wyciszenia się w środowisku, w którym często brakuje spokojnych miejsc. Obecnie wielu uczniów korzysta ze słuchawek wyciszających, aby zredukować nadmiar bodźców – kokon pozwoli im na pełniejsze rozładowanie emocji i złagodzenie frustracji, wspierając ich w lepszym radzeniu sobie z codziennymi wyzwaniami.
9. Szkoła Podstawowa Specjalna nr 111 im. Stefana Starzyńskiego, Warszawa, ul. Różana 22/24
Szkoła oferuje kompleksowe wsparcie edukacyjne i terapeutyczne dla około 150 dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem oraz sprzężonymi niepełnosprawnościami. W placówce funkcjonują klasy dla sześciolatków, zespoły edukacyjno-terapeutyczne, a także oddział rewalidacyjno-wychowawczy dla uczniów z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
Mobilna strefa ciszy pozwoli uczniom odpocząć od nadmiaru bodźców, wspierając ich w regulacji emocji i poprawiając koncentrację. Dzieci będą mogły w dowolnym momencie znaleźć przestrzeń do wyciszenia, co pozytywnie wpłynie na ich samopoczucie i zdolność do przyswajania wiedzy.
10. Szkoła Podstawowa nr 6, Słupsk, ul. Stefana Starzyńskiego 6
Szkoła podstawowa, do której uczęszcza 485 uczniów w wieku 6–14 lat, oferuje wsparcie dzieciom z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniom z zespołem Aspergera, ADHD, zaburzeniami komunikacji oraz lękowymi. Placówka stawia na tworzenie przyjaznej przestrzeni, dostosowanej do indywidualnych potrzeb dzieci, wspierając ich rozwój emocjonalny i edukacyjny.
Mobilna strefa ciszy będzie cennym wsparciem, pomagając wyciszyć zdenerwowane dzieci i zapewnić im bezpieczne miejsce w sytuacjach nadmiernej stymulacji. Strefa stanie się buforem bezpieczeństwa dla dzieci w momentach emocjonalnych kryzysów, co pomoże nauczycielom i uczniom w codziennych wyzwaniach edukacyjnych.
Add Comment